Axfood: Kampanjplanering och marknadsföringskalender för detaljhandeln med SAP PMR
Axfood är Sveriges näst största aktör på den svenska livsmedelsmarknaden
Vision: Att vara ledande inom god och hållbar mat
300 koncernägda butiker, handelspartner för ytterligare cirka 900 butiker i Sverige.
Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 % av aktierna
Axfood hade ett rörelseresultat på 226,42 miljoner euro under 2019
Ytterligare information: www.axfood.com
Success Story
Axfood: Promotion Planning & Marketing Calendar for Retail with SAP PMR
Utmaning
Axfood använder SAP PMR för att hantera kampanjaktiviteter för alla sina kedjor. Systemet saknade två viktiga funktioner:
stöd för planering av kampanjer och stöd för förhandlingar om kampanjer.
Dessa processer hanterades av varje kedja med hjälp av olika Excel-ark eller specialbyggda Access-databaser.
- Ersätta föråldrade manuella processer med ny strömlinjeformad lösning.
- Utveckla en plattform som är kostnadseffektiv när det gäller drift, utveckling och underhåll.
Lösning & Fördelar
Promotion Planning & Marketing Calendar
Med Promotion Planning & Marketing Calendar från retailsolutions förbättrar Axfood kvaliteten på hela reklamprocessen.
Lösning:
- Promotion Planning & Marketing Calendar från retailsolutions - en effektiv SAP UI5-utökning av SAP PMR.
- Promotion Management (Promotion planning and organization) för detaljhandel
Promotion Planning & Marketing Calendar
Fördelar:
- Befintliga Excel-dokument ersattes med en integrerad systemlösning
- Kampanjbeslut baserade på relevant och uppdaterad information
- Planerat antal leverantörsevent i linje med det överenskomna antalet
- Planerade kampanjers inverkan på bruttovinst och resultat hamnar inom budgetbegränsningarna.
- Kostnadseffektiv plattform när det gäller drift, utveckling och underhåll.